Wnętrze kabiny
We wnątrz kabiny mamy do dyspozycji miejsce na dokumenty miejsce na gaśnicę oraz miejsce na na napój.
Znajdują się tutaj przełączniki od najważniejszych funkcji - przedniej wycieraczki , od spryskiwaczy od świateł roboczych ostrzegawczych oraz od elektrycznej nagrzewnicy. Znajdują się tu również nagrzewnica i radio. Jedną dźwignią regulujemy prędkość obrotowąsilnika, a inna opuszczamy lub podnosimy lemiesz lub rozsuwamy gąsienice. Możemy wybrać funkcje podnoszenia opuszczenia lemiesza, albo po podciągnięciu tej dźwigni do góry możemy regulować szerokość rozstawu gąsienic. Tutaj znajduje się również dźwignia blokady hydrauliki oraz joysticki do obsługi zarówno obrotu kabiny jak i wysięgnika. Inne dźwignie służą do obsługi jazdy. Można je również obsługiwać za pomocą nóg. Są tutaj takie dodatkowe nakładki, które możemy wysunąć i obsługiwać koparkę za pomocą nóg. W tym miejscu znajduje się dźwignia służąca do obsługi wyjść hydraulicznych znajdujących się na wysięgniku.
Na zdj powyżej widzicie zdj koparki Lovol FR 18, dystrybuowanej w sieci Korbanek
Przed uruchomieniem maszyny powinniście sprawdzić czy nie ma wycieków oleju czy nie ma żadnych luźnych części lub uszkodzonych podzespołów tak jak na przykład przewody hydrauliczne. Tego typu awarie mogą prowadzić do problemów podczas pracy. Dlatego ważne jest aby obejrzeć bardzo dokładnie maszynę z każdej strony oraz skontrolować poziom płynów eksploatacyjnych.
W dlaszej części artykułu opiszemy w jaki sposób powinniśmy ustawić siłowniki aby skontrolować poziom oleju hydraulicznego. Należy kontrolować aby siłowniki były ustawione w odpowiedniej pozycji ponieważ poziom płynu potrafi różnić się o kilka litrów i na tym wskaźniku może wahać się mniej więcej o połowę.
Maszyna z kabiną
Maszyna Lovol FR 18 mieści się w kategorii koparek do 1,8 tony, które są najbardziej popularne na polskim rynku. Przedstawiciele takich marek jak JCB, Takeuchi, CAT, Sany, również proponują swoje maszyny w tej kategorii - do 1.8T masy własnej
Z tyłu mamy dostęp do kontroli poziomu płynu chłodzącego, do filtra paliwa do wstępnego, filtra paliwa z separatorem wody, do filtra powietrza.
Filtr powietrza należy kontrolować regularnie . Powinniśmy sprawdzać czy jest zamontowany prawidłowo oraz czy nie jest zabrudzony. Filtr powietrza możemy czyścić za pomocą sprężonego powietrza demontując wkład.
Zawsze powinniśmy czyścić go od środka na zewnątrz nigdy w drugą stronę. Tak jak widzimy na osłonie producent przewiduje sześciokrotne czyszczenie filtra. Po tym czasie powinniśmy dokonać wymiany filtrów. W przedniej części silnika mamy dostęp do wskaźnika poziomu
oleju silnikowego w tym miejscu oraz do wlewu oleju silnikowego.
Kontrola oleju silnikowego powinniśmy przeprowadzać na równym terenie. Gdy maszyna jest zgaszona, olej silnikowy spłynął już do miski poziom oleju silnikowego powinien znajdować się mniej więcej na 3/4 poziomu. Po włączeniu wyłącznika prądu możemy wsiąść do
maszyny. Aby ją uruchomić należy rozgrzać wstępnie silnik za pomocą świec żarowych przekręcając stacyjkę w lewą stronę aż zgaśnie kontrolka. Szczególnie w warunkach, gdy temperatura na zewnątrz jest niska - należy pamiętać aby silnik uruchamiać przy podciągnięte
dźwigni blokady hydrauliki .W momencie kiedy dźwignia będzie opuszczona niemożliwe będzie uruchomienie silnika.
Minikoparka Lovol FR 18 jest odpowiednia do pracy w bardzo wąskim obszarze. Teleskopowe regulowane podwozie, lemiesz o regulowanej szerokości, daje możlwość pokonywania przeszkód terenowy
W prezentowanym na zdj powyżej modelu mamy do czynienia z szybkozłączem mechanicznym. Natomiast gdybyśmy mieli podpięte tutaj szybko złącze hydrauliczne, przewód szybko złączy do tego mocowaniałyżki i za pomocą tej dźwigni w kabinie moglibyśmy obsługiwać rozłączanie. Podłączanie pedał obsługuje się za pomocą przechyłu prawo lewo. Gdy nie chcemy używać, aby zabezpieczyć sobie szybkozłącza przed niechcianym użyciem możemy zasunąć dźwignie tak samo. Możemy pojedyncze wyjście z każdej strony regulować. Zamykać za pomocą zaworu kulowego. Po drugiej stronie znajduje się jeszcze prawa dźwignia. Służy ona do obrotu ramienia, nie ruszając w tym momencie kabiną czerwony sworzeń służy do blokady obrotu kabiny. Kabina posiada również mały wiatraczek, uruchamiany za pomocą przycisku. Lemiesz jest regulowany. Służą do tego sworznie, które możemy zdemontować obrócić lemiesz, końce lemiesza oraz je zablokować.
KopArka Fr 18 bez kabiny
Mini koparka marki Lovol, maszyna o wadze 1,8 T, na gąsienicach gumowych ze zmiennym rozstawem, charakteryzująca się bezkolizyjnym obrotem wokół własnej osi
Budowa koparki bez kabiny jest bardzo podobna. Z tym, że nie posiada panelu włączników który był w tamtym modelu nie posiada także radia, nawiewu oraz nagrzewnicy wlew paliwa oraz oleju.
Mamy dostępny korek wlewu paliwa po lewej stronie korek wlewu oleju hydraulicznego poziom paliwa możemy kontrolować na wyświetlaczu. Koparka posiada światło robocze z przodu wysięgnika oraz w wersji kabinowej posiada także oświetlenie u góry. Do obsługi koparki służą dwa joystick: joystick lewy służy do podnoszenia i opuszczania przedniej części wysięgnika oraz obrotu całej kabiny. Natomiast prawy joystick służy do obrotu łyżki oraz do podnoszenia i opuszczania drugiej części wysięgnika. Ponadto na prawym joysticku umiejscowiony jest przycisk klaksonu. Aby zapewnić prawidłową pracę układu hydraulicznego należy kontrolować poziom oleju hydraulicznego. Aby tego dokonać należy maksymalnie rozsunąć gąsienic oraz ustawić wysięgnik w tej pozycji w której każdy z siłowników posiada skrajną pozycję poziom oleju hydraulicznego powinien być sprawdzony na równej powierzchni.
Służy do tego kontrolka po prawej stronie kabiny. Jezeli poziom oleju hydraulicznego znajduje się powyżej połowy - wszystko jest w porządku. W momencie kiedy ustawiliśmy siłowniki w innych pozycjach poziom oleju blisko minimum lub maksimum - należy pamiętać że w tej konkretnej pozycji, należy kontrolować poziom oleju.
Smarownik należy systematycznie smarować olejem ep2 dostępnym w sklepie Korbanek. W tym miejscu smarowniki znajdują się zawsze na końcach siłowników oraz przy sworzniach na wysięgniku zarówno po lewej jak i po prawej stronie.
W przypadku koparki wyposażonej w kabinę dostęp do wlewu paliwa oraz wlewu oleju hydraulicznego mamy również z zewnątrz kab. Znajduje się tam korek wlewu paliwa oraz oleju hydraulicznego.
Przeglądy
- Minikoparka Lovol FR 18 to kompaktowa konstrukcja maszyny, niewielkie rozmiary, waga maszyny 1810 kg. Zmienny rozstaw maszyny dla lepszej stabilności maszyny.
Należy również pamiętać o wykonywaniu przeglądów okresowych które należy przeprowadzać po pierwszych 50, 250, 500, 750 godzinach oraz po 1000 i następnie co 250 godzin.
W skład takich przeglądów wchodzi m.in. wymiana filtra oleju silnikowego, wymiana oleju napędu roboczego gąsienic oraz przesmarowanie punktów maszyny. Podczas drugiego przeglądu wymieniany jest filtr oraz olej silnikowy sprawdzane jest napięcie oraz w przypadku gdy jest potrzebne regulujemy napięcie paska wentylator. Smarowane są wszystkie punkty, wymieniane są filtry paliwa, wymieniany jest filtr powrotny oleju hydraulicznego oraz ponownie wymieniamy olej roboczy napędu gąsienic. Podczas trzeciegoprzeglądu ponownie wymieniamy te same filtry. Wykonujemy te same czynności co podczas drugiego przeglądu.
Pierwsza wymiana oleju hydraulicznego powinna nastąpić nie później niż po 1000 godzin i wówczas również wymieniamy filtr ssący oleju hydraulicznego. Należy pamiętać, że w zależności od typu pracy, jak mocno zapylone środowisko pracy należy kontrolować filtr powietrza. W przypadku gdybyśmy zauważyli jakiekolwiek uszkodzenia, nieszczelności powinniśmy niezwłocznie zaprzestać prac oraz wymienić oba filtry. Podczas kontroli maszyny powinniśmy zwrócić uwagę czy gąsienice nie mają nadmiernego luzu ,oraz czy nie są w sposób nadmierny zużyte Luz powinniśmy sprawdzać na podniesionej maszynie z jednej strony. Powinniśmy użyć do tego lemiesza natomiast z drugiej strony powinniśmy wesprzeć się na łyżce. Plus powinniśmy kontrolować w dolnej części gąsienic i nie powinien on przekraczać około półtora do dwóch centymetrów. W razie potrzeby powinniśmy poluzować nakrętkę oraz użyć smarownicy do naprężenia gąsienic. Należy zwrócic uwagę aby luz nie był ani zbyt duży ani zbyt mały ponieważ przyczyni się on do szybkiego zużycia gąsienic.
Film, gdzie dokładnie omawiamy budowę koparek Lovol model FR 18 możecie zobaczyć poniżej: