WARUNKI TESTOWE I PLONY
Testy prowadzono pod Poznaniem u jednego z rolników, który zgłosił się z chęcią udziału w pokazie. Warunki były dalekie od idealnych – wilgotna noc, parne powietrze, przerośnięte i niedojrzałe zboża (jęczmień, pszenżyto, rzepak). Mimo to, Aupaxy pracowały na „100%, a nawet 110% swoich mocy przerobowych”.
• Pszenżyto: Na plantacji pszenżyta o powierzchni 6,7 hektara (niespełna 7 hektarów), kombajn GM1 ukończył pracę w zaledwie 3,5 godziny. Oznacza to średnią wydajność około 2 hektarów na godzinę. Szacunkowy plon wynosił około 6 ton z hektara, co w ocenie testujących było dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę klasę ziemi.
• Jęczmień i Rzepak: Kombajny testowano również w jęczmieniu i rzepaku. W rzepaku plon szacowano na 4-5 ton z hektara. Pomimo zielonych łuszczyn i trudności w dojrzewaniu roślin, kombajny efektywnie radziły sobie z młóceniem, minimalizując straty.
WYDAJNOŚĆ I PRĘDKOŚĆ
Jednym z najbardziej zaskakujących aspektów działania kombajnów Aupax była ich prędkość. Osiągnięcie 36 km/h na drodze przez model rotorowy GM1 (i 32,5 km/h przez GV100 z wózkiem) jest znacząco wyższe niż standardowe 20 km/h oferowane przez większość producentów. To skraca czas przejazdu i znacząco poprawia logistykę.
W warunkach polowych prędkość koszenia wahała się od 6 do 9 km/h przy wyższym zbożu dla GM1 z hederem 3,8 m, natomiast GV100 jechał około 4,5-5 km/h, a w trudniejszym rzepaku z prędkością 2,6-3,5 km/h. Nawet z pełnym zbiornikiem, maszyna ruszała bez problemu na trzecim biegu, co świadczy o jej mocy i efektywności hydrostatu.
Kolejnym kluczowym elementem jest niski poziom strat. Standardowo akceptowalny poziom strat to około 2%. W przypadku Aupaxów, straty utrzymywały się poniżej 1%, a ziarno trafiało do zbiornika bardzo czyste, odseparowane od plew. To świadczy o bardzo dobrej pracy układu młócącego, zwłaszcza rotora, który pomimo swojej specyfiki (wymagającej sporego obłożenia masą, aby uniknąć strat), zapewniał czyste ziarno nawet w niedojrzałych uprawach.
INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA
Kombajny Aupax wyróżniają się szeregiem innowacyjnych rozwiązań, które znacząco wpływają na komfort pracy i efektywność:
• Układ Hamulcowy: Cztery hamowane koła (tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu) w połączeniu z hydrostatem zapewniają natychmiastowe zatrzymanie kombajnu, co jest ewenementem i znacznym udogodnieniem przy wysokich prędkościach.
• Rura Wysypowa: Wysokość wysypu wynosi około 4,5 metra, z możliwością hydraulicznej regulacji góra-dół. Umożliwia to równomierne zasypywanie przyczep (nawet tych wysokich, jak „łódki” czy przyczepy przeładowcze) oraz rozładunek w trakcie jazdy bez problemu.
• Kabina i Pozycja Operatora: Kabina jest wyjątkowo przestronna, mogąca pomieścić nawet trzy, a w ekstremalnych przypadkach cztery osoby bez większego dyskomfortu. Asymetryczne położenie fotela operatora (przesunięte w lewo), choć początkowo budziło zdziwienie, okazało się dużym plusem. Zapewnia to lepszą widoczność całego hederu bez konieczności ciągłego kręcenia głową oraz ułatwia jazdę po drodze.
• Klimatyzacja i Wyciszenie: Klimatyzacja działa niezwykle wydajnie, utrzymując komfortową "lodówkę" w kabinie nawet w upalne dni. Wyciszenie wnętrza kabiny jest na poziomie kombajnów zachodnich, a nawet lepsze.
• System Kamer: W standardzie kombajny posiadają cztery kamery (na zbiornik, rozdrabniacz, oraz dwie na boki/napędy). Istnieje możliwość rozbudowy o dodatkowe kamery (np. na rurę wysypową, silnik, zaczep). Podgląd z kamer na dotykowych monitorach (planowane przejście z dwóch na jeden 12-calowy monitor) ułatwia kontrolę pracy maszyny.
• System Czyszczenia Chłodnicy: Unikalne rozwiązanie z odwróconym ciągiem chłodnicy, które automatycznie (przy 80°C) lub ręcznie wydmuchuje nagromadzone zanieczyszczenia. To eliminuje potrzebę ręcznego czyszczenia i jest rzadko spotykane w kombajnach.
• Łatwość Serwisu i Utrzymania: Konstrukcja kombajnu jest prosta, z łatwo dostępnymi punktami smarowania (np. co 10 godzin smaruje się tylko siekacz i wał wytrząsaczy) oraz ułatwioną wymianą pasów (szacowany czas 15 minut). Standardowe wyposażenie obejmuje również kompresor z butlą i zwijadłem powietrznym do czyszczenia maszyny w polu.
• Oświetlenie: Światła robocze są podniesione na kabinie, zapewniając lepsze oświetlenie obszaru przed hederem, a dodatkowo, reflektory drogowe posiadają dwupoziomowe oświetlenie.
• Radialne Opony: Znacząco poprawiają komfort jazdy i stabilność, szczególnie przy wysokich prędkościach, w porównaniu do opon diagonalnych.
• Zbiornik na Ziarno: Pomimo umiarkowanych gabarytów, kombajn GV100 posiada duży zbiornik na ziarno o pojemności 6500 litrów, co minimalizuje przerwy na rozładunek i zwiększa czas pracy.
• Zbiornik na Czystą Wodę: Przydatny „gadżet” do mycia rąk w polu, co pomaga utrzymać czystość, np. na dotykowych ekranach.
Podpis pod zdjęciem dla zawartości.
NAWIGACJA ALLYNAV
Jednym z najważniejszych usprawnień testowanych kombajnów jest zintegrowany system nawigacji satelitarnej Alinav, również chińskiej produkcji. To rozwiązanie, oferowane przez firmę Korbanek wraz z montażem, ma zmienić postrzeganie rolnictwa 4.0.
• Dokładność RTK: System oferuje precyzję od 1 do 3 cm, wykorzystując darmowy sygnał geodezyjny i różne konstelacje satelitów.
• Funkcje Automatyczne: W standardzie dostępne są automatyczne uwrocia (również te bardziej skomplikowane) oraz funkcja automatycznego prowadzenia, która pozwala operatorowi skupić się wyłącznie na pracy hederu.
• Sterowanie i Wyświetlacze: System bazuje na 10- lub 12-calowych dotykowych monitorach. Dodatkowym udogodnieniem jest nakładka Bluetooth na kierownicę z fizycznymi przyciskami do sterowania nawigacją, co eliminuje konieczność brudzenia ekranu i ułatwia szybkie operacje.
• Wielofunkcyjność: Nawigacja pozwala na mierzenie skoszonych hektarów, współpracuje z systemem ISOBUS, kontrolą sekcji oraz funkcją multi-produkt, integrując się ze sterownikiem maszyny. Oprogramowanie jest aktualizowane online lub przez USB.
• Praktyczne Zastosowanie: System Alinav jest nie tylko przyszłością, ale już standardem, porównywanym do klimatyzacji w samochodzie. Jego precyzja jest kluczowa w opryskach, nawożeniu, uprawie i siewie, pozwalając na unikanie nakładek i przejazdów. Co więcej, w niektórych przypadkach, jego koszt jest zbliżony do ceny znaczników w renomowanych siewnikach.
• Rozwój: Alinav planuje w przyszłości integrację z europejskim systemem zarządzania gospodarstwem, co będzie przełomem dla chińskich nawigacji.
PODSUMOWANIE
Pierwsze testy chińskich kombajnów Aupax w Polsce przyniosły bardzo pozytywne wrażenia, zaskakując nawet sceptyków. Maszyny udowodniły swoją wydajność, szybkość i zastosowanie w trudnych warunkach żniwnych, zbierając czyste ziarno przy minimalnych stratach.
WNIOSKI Z PIERWSZYCH TESTÓW
• Wysoka wydajność i prędkość koszenia, przewyższająca legendarne Bizony.
• Nowoczesne rozwiązania technologiczne poprawiające komfort pracy operatora (przestronna kabina, efektywna klimatyzacja, ergonomiczne siedzenie, intuicyjne sterowanie, zaawansowany system kamer).
• Innowacyjne funkcje zwiększające bezpieczeństwo i efektywność (czterokołowy układ hamulcowy, automatyczne czyszczenie chłodnicy, regulowana rura wysypowa).
• Niski poziom strat ziarna i wysoka czystość plonu.
• Możliwość doposażenia w precyzyjną nawigację Alinav z dokładnością do 2,5 cm, co znacząco usprawnia pracę i zarządzanie polem.
• Łatwość codziennej obsługi i konserwacji.
Wypełnij formularz