Historia Władimirca
Radzieckie ciągniki Władimirec T25-a - innowacja w PRL-u
Władimirec T25-a to ciągnik rolniczy produkowany w Związku Radzieckim w latach 60. i 70. XX wieku. Jego historia rozpoczyna się w małym miasteczku Władimir, od którego wziął swoją nazwę. Ciągnik ten był wynikiem postępu technologicznego i rosnącej potrzeby mechanizacji pracy w rolnictwie radzieckim.
W latach 60. rosyjski przemysł rolniczy przechodził przez okres intensywnej modernizacji, a Władimirec T25-a był jednym z kluczowych elementów tej transformacji. Jego kompaktowa konstrukcja, prostota obsługi oraz niezawodność szybko zyskały uznanie wśród rolników. Ciągnik był wyposażony w silnik o mocy 25 KM, co w tamtych czasach było wystarczające do większości prac w małych i średnich gospodarstwach.
Jedną z charakterystycznych cech Władimirca T25a była jego wszechstronność. Ciągnik ten mógł być wykorzystywany do różnorodnych prac rolniczych, od orki i siewu, po transport i obsługę różnego rodzaju maszyn rolniczych. Dodatkowo, jego prostota konstrukcji umożliwiała łatwe naprawy, co było istotne w warunkach częstego braku specjalistycznych serwisów.
Władimirec T25a stał się symbolem rolnictwa radzieckiego i był szeroko eksportowany do innych krajów bloku wschodniego, w tym do Polski. W Polsce ciągnik ten zyskał popularność ze względu na swoją niezawodność i łatwość w obsłudze, stając się ważną częścią mechanizacji polskiego rolnictwa w okresie PRL.
Produkcja Władimirca T25a trwała przez kilka dekad, a jego design i technologia ewoluowały w tym czasie. Pomimo pojawienia się nowocześniejszych i mocniejszych ciągników, Władimirec T25a pozostał w pamięci wielu rolników jako niezawodny i prosty w obsłudze sprzęt, który odegrał ważną rolę w rozwoju rolnictwa w czasach Związku Radzieckiego i w Polsce Ludowej.
Nadal cieszy się dobrą opinią i popularnością wśród Rolników. Czy powodem tego jest tylko cena? A może jego fenomenalna siła uciągu?
Sprawdźmy to na naszym stanowisku pomiarowym w Tarnowie Podgórnym.
Stanowisko Pomiarowe
Dynamometr Crosby do mierzenia siły uciągu na placu Korbanek.
Do pomiaru używamy mocny dynamometr marki Crosby model mierzący siłę uciągu do 55 TON z dokładnością 0,3%. Wyniki pomiarów siły uciągu wszystkich ciągników podajemy w tonach.
Na youtube jest trochę filmów gdzie pokazywane są próby pomiaru siły uciągu, niektóre w polu a niektóre na betonie.
Postanowiliśmy nasze stanowisko pomiaru zrobić na kostce brukowej, dzięki czemu każdy testowany ciągnik będzie doświadczać w tych samych warunkach takich sił działających na nasz dynamometr. Da to możliwość porównywania ciągników między sobą zawsze w tych samych zbliżonych warunkach. Na polu przeprowadzenie takiego testu zawsze będzie miało zmienne czynniki. Miękka gleba czy zakopywanie się opon nie da możliwości powtarzalności testu.
Dlatego wolimy robić ten test na utwardzonej powierzchni, bo będziecie mogli rzetelnie porównać testowane ciągniki – taki polski test DLG.
Do testu uciągu wykorzystamy belkę holowniczą zamocowaną na dolnym zaczepie równolegle do podłoża. Robimy to dla bezpieczeństwa, bo na górnym zaczepie maszyny mają tendencje do podnoszenia przodu.
Ciśnienie w oponach ustawiliśmy na 1,6 BAR dla ciągników na oponach radialnych a 1,1 BAR dla ciągników na oponach diagonalnych.
Opony diagonalne mają trochę gorszą powierzchnię styku z podłożem, szczególnie gdy są mocno napompowane.
Zmniejszenie ciśnienia trochę poprawia ich parametry przyczepności i pozwoli wyrównać porównanie z oponami radialnymi.
Dbamy także by stanowisko pomiaru zawsze było wyczyszczone z zanieczyszczeń. Dzięki temu, każda kolejna maszyna ma powtarzalne warunki.
Do pomiaru ciśnienia używamy manometru do opon do kupienia na naszym sklepie internetowym – https://sklep.korbanek.pl/kategorie/polecane-produkty/
Obroty silnika ustawimy na ok. 1800 na minutę. Temperatura podczas testu wynosi 4 st. C
Ciągnik Władimirec T25-a, którego siłę uciągu mierzyliśmy na placu maszyn Korbanek
Dane techniczne testowanego ciągnika
Liczba cylindrów: 2
Pojemność skokowa: 2077 cm3
Moc: KM = 31 KM
Ogumienie przód – bardzo zużyte – ciężko stwierdzić producenta - stan 10% ; Ogumienie tył: 10/28 REZIN 90%.
Wysokość z kogutem: 260,50 cm; Wysokość bez koguta: 243,50 cm
Wysokość z tłumikiem: 254,20 cm
Szerokość po zewnętrznej: 157 cm, szer. od środków opon: 131cm, rozstaw osi : 182 cm;
Prześwit: 35 cm rama; 28 cm zaczep.
WYNIKI TESTÓW
Ciągnik zostaje rozgrzany, a konkretniej skrzynia biegów do temperatury ok. 60 stopni C na hydraulice. Używamy do tego naszego przepływomierza, żeby mieć pewność, że maszyna będzie dobrze rozgrzana.
Teraz możemy przejść do testu siły uciągu.
test siły uciągu 2x4 na dolnym zaczepie
Załączamy 1 bieg co w ciągniku T25 daje ok. 2 km/h mierzone wg GPS
Pomiar przy pierwszych 2-ch pełnych obrotach koła wyniósł średnio 1,35 tony
Test siły udźwigu tylnego TUZ-a
To on jest najważniejszy dla ciągnika, bo na nim zawiesza się najważniejsze narzędzia.
Ciągniki na tuzie zawieszają: maszyny uprawowe, maszyny pielęgnacyjne czy siewniki.
Ile udźwignie T25?
Tylny TUZ w ciągniku T25 wg wskazań dynamometru udźwignie 1,32 tony
test - ile waży T25?
Ile waży dziś testowany ciągnik z płynami i obciążnikami?
Użyjemy do tego wagi mającej zakres do 35 ton obciążenia maksymalnego.
Terminal wagowy to dobrej jakości miernik Rinstrum o działce odczytowej co 10 kg.
Waga wskazała 2120 kg
test - promień skrętu T25
Na naszym placu w Tarnowie Podgórnym wykonamy koła na maksymalnym skręcie, zmierzy miarą, jaką ma średnicę.
Średnica koła jaką zrobił T25 wynosi 7,00 m, więc promień skrętu w tym ciągniku to 3,50 m.
test prędkości
Ciągnik jechał pod lekką górkę jak w każdym poprzednim teście, na fajnym kawałku asfaltu w Tarnowie Podgórnym.
Osiągnął max prędkość 24 km/h
PODSUMOWANIE
Zbiorcza tabela, zawierająca wszystkie wyniki testowanego ciągnika Władimirec T-25a
Jesteście zaskoczeni uzyskanymi przez nas wynikami testów? A może spodziewaliście się podobnych wyników? Jakie ciągniki mamy dla Was teraz przetestować? Może pora wymienić swój stary ciągnik na nowego Arbosa z 7 letnią gwarancją i ładowaczem za pół ceny?
A może to Ty chciałbyś przetestować siłę uciągu swojego ciągnika na naszym stanowisku pomiarowym? Jeżeli tak – to prosimy, zostaw swoje dane w formularzu kontaktowym pod artykułem.