Tak krótko w trzech słowach można określić nową markę niemieckich ładowarek, która zadebiutowała na naszym rynku z początkiem roku. Ich sprzedażą i serwisowaniem zajmuje się spółka Korbanek.
Na początku stycznia doszło do podpisania umów dotyczących współpracy firmy Kramer z jej wyłącznym dystrybutorem na terenie Polski. Grupa dziennikarzy z branży rolniczej miała okazję zapoznać się z historią firmy, zwiedzić linię montażową w Pfullendorf i na specjalnym torze osobiście przetestować ładowarki przeznaczone dla sektora rolniczego.
Dwie osie skrętne
Firma Kramer ma w dziedzinie ładowarek długie tradycje i sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne. Od lat ta marka jest dobrze znana w sektorze budowlanym, a od roku działania firmy skupiły się na poszerzeniu oferty produkcyjnej skierowanej dla rolników. Asortyment produktów obejmuje modele z silnikami o mocy od 23 do 88 kW (31-120 KM)
Ładowarki Kramer mają sztywną ramę i obie osie skrętne. Takie rozwiązanie ma zalety, które sprawdzają się w trakcie codziennej eksploatacji. Pierwsza - to duża zwrotność zawdzięczana skrętowi kół 2x40 ° Druga to stałe położenie środka ciężkości bez względu na ustawienie kół, co gwarantuje bezpieczeństwo pracy. W praktyce jest to bardzo cenione, bo operator ma pewność tego, że jadąc z obciążonym wysięgnikiem, nie straci panowania nad maszyną bez względu na kąt skrętu kół i położenie narzędzia roboczego. Czego nie można powiedzieć o ładowarkach przegubowych. Jadąc na wprost z obciążonym wysięgnikiem wszystko jest dobrze, jednak przy najmniejszym nawet skręcie zmienia się położenie środka ciężkości, co wpływa na stabilność i sterowność pojazdu.
Bogata oferta produktów
Najmniejszą ładowarką w ofercie firmy Kramer jest KL10, którą napędza 3-cylindrowy silnik Yanmar o mocy 23 kW (31 KM). Kolejna to KL12, która pod maską może mieć zamontowany ten sam silnik lub większy, o mocy 27 kW (37 KM). Z kolei model KL 19 jest wyposażony w 4 cylindrową jednostkę napędową o mocy 35 kW (48 KM). Modele te są dostępne z oszkloną kabiną lub w wersji bez drzwi bocznych. Dwa pierwsze mają wysięgnik z kinematyką typu Z, Kl19 z kinematyką równoległa. Obciążenie destabilizujące maszynę dla modeli KL10 wynosi 1080 kg, KL12 – 1250, a KL19 – 1980 kg, a maksymalna prędkość jazdy wszystkich trzech – 20 km/h. W układzie napędowym najmniejszego modelu zastosowano przy każdym kole silnik hydrauliczny. Większy segment reprezentują modele KL35, KL37 a największe KL43 i KL54. Z ramieniem teleskopowym są produkowane modele KL27T i KL35T. Do ich napędu zastosowano silniki Deutz o mocy odpowiednio 45 i 55 kW (61 i 75 KM).
Wyposażenie dodatkowe
W standardzie wszystkie modele mają hydrauliczną blokadę narzędzia zaczepianego na wysięgniku. Mechanizm różnicowy w mniejszych modelach jest o zwiększonej sile tarcia, a w większych występuję blokada mechanizmu różnicowego załączana przyciskiem w dżojstiku. Dla każdego modelu jest przewidziana długa lista wyposażenia dodatkowego, umożlwiająca skonfigurowanie maszyny adekwatne do indywidualnych potrzeb klienta. Warto dodać, że opcjonalnie producent do niektórych modeli proponuje również zamontowanie centralnego układu smarowania. Dzięki niemu bez wychodzenia z kabiny można nasmarować wszystkie punkty, które tego wymagają.