dostęp do filtrów i silnika
Powinniśmy jak najczęściej zaglądać do filtrów powietrza nawet codziennie zobaczyć w jakim są stanie. Na zdj powyżej filtr Donalson występujący w koparce Lovol FR36
Dostęp do silnika mamy po otwarciu tylnej pokrywy koparki Lovol FR 36.Tutaj mamy dostęp do wstępnego filtra paliwa z separatorem wody, do głównego filtra paliwa, do filtra powietrza, do zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego oraz do wlewu oleju i wskaźnika poziomu oleju silnikowego.
W przypadku filtra paliwa powinniśmy zwrócić uwagę , aby pierścień nie znajdował się powyżej linii. W momencie ,kiedy ten pierścień pływający znajdzie się powyżej wskazania należy opróżnić separator z wody. Należy w tym celu zakręcić kranik paliwa usunąć wodę następnie całość poskładać odkręcić kranik i odpowietrzyć układ po włączeniu zapłonu uruchamia się
pompka paliwa w ten sposób możemy odpowietrzyć układ. Jeżeli chodzi o filtr powietrza dostęp do filtra jest bardzo prosty.
Możemy ściągnąć osłonę. Powinniśmy jak najczęściej zaglądać do filtrów powietrza nawet codziennie zobaczyć w jakim są stanie. W momencie, kiedy filtr potrzebuje przeczyszczenia powinniśmy to zrobić zawsze od strony wewnętrznej. Taki filtr możemy czyścić kilkukrotnie mniej więcej 6-7maksymalnie 8 razy. Powinniśmy unikać sytuacji w której tylko czyścimy filtr powietrza, ponieważ ma on określoną wytrzymałość. Zbyt częste czyszczenie może również go uszkodzić, co może doprowadzić do dostania się zanieczyszczeń do układu dolotowego silnika a w konsekwencji może prowadzić do poważnych uszkodzeń.
Maszyna wyposażona jest w dwa filtry :filtr zewnętrzny i filtr wewnętrzny. Większość zabrudzeń będzie osadzała się na zewnętrznym filtrze powietrza ten wewnętrzny jest takim dodatkowym zabezpieczeniem. Także widzimy, że producent zadbał tutaj o odpowiednią filtrację. Na samym dole mamy wskaźnik poziomu oleju silnikowego. Maszyna powinna być zaparkowana na równej powierzchni, silnik powinien być unieruchomiony
możemy wyciągnąć wskaźnik przetrzeć go czystą szmatką i skontrolować poziom oleju silnikowego.
Codzienna obsługa
Podczas codziennej obsługi nie powinniśmy zapomnieć o sprawdzeniu poziomu płynu hydraulicznego. Pod pokrywą mamy dostęp do pozostałych komponentów między innymi zbiornik oleju hydraulicznego. Dostęp do wskaźnika mamy przez kratkę lub od góry. W komorze znajduje się również naklejka informująca w jakiej pozycji ustawić wysięgnik koparki, aby prawidłowo skontrolować poziom oleju.
Powinniśmy się tego trzymać, ponieważ poziom oleju hydraulicznego może się wahać znacząco w zależności od położenia siłowników. Korek wlewu paliwa znajduje się po drugiej stronie kabiny. Wskaźnik poziomu paliwa znajduje się na wyświetlaczu, co później pokażemy.
Codzienna obsługa koparki to sprawdzanie filtrów i poziomu płynów na poszczególnych wskaźnikach przy odpowiednim ustawieniu koparki
Podczas codziennej obsługi powinniśmy zwrócić uwagę także na wszelkiego rodzaju wycieki które ewentualnie mogą się pojawić na uszkodzenia. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na przewody hydrauliczne czy nie są uszkodzone. Czy w związku z tym nie wycieka na przykład olej hydrauliczny. Powinniśmy zajrzeć pod spód maszyny maksymalnie co 5 lub 10 godzin powinniśmy przesmarować wszystkie punkty na maszynie punkty smarujące znajdują się w tym miejscu tutaj mamy dostęp do smarowniczek które smarują układy niedostępne z zewnątrz wszystkie siłowniki po obu stronach również posiadają kalamitki. Są one z reguły oznaczone czerwoną osłonką. Są łatwo widoczne wszystkie sworznie oraz tulejki i siłowniki posiadają kalamitki zarówno z lewej, jak i z prawej strony wysięgnika.Częste smarowanie przyczyni się do mniejszego zużycia sworzni i tulejek a,tym samym dłuższej i bezawaryjnej pracy.
W prezentowanym modelu szybko złącze jest załączane hydrauliczne. Przewód jest podpięty do jednego ze szybkozłączy. Wykorzystane jest akurat szybko złącze z zaworem kulowym możemy sobie zamknąć to szybkozłącze, aby uniemożliwić przypadkowe odpięcie łyżki.
Koparka wyposażona jest w światła robocze zarówno na wysięgniku, jak i na kabinie.
wnętrze kabiny i wyświetlacz
Wewnątrz kabiny mamy do dyspozycji wyświetlacz który obsługuje większość funkcji, które się w tej maszynie znajdują. Dźwignia blokady układu hydraulicznego - należy pamiętać aby dźwignia była podniesiona przed uruchomieniem silnika.
Maszyna posiada układ klimatyzacji. Na wyświetlaczu mamy możliwość regulowania dokładnej temperatury czyli jest to układ tak zwany klimatronik. Maszyna ma również lewy i prawy pedał. W tym modelu lewy
pedał nie służy do obsługi żadnej funkcji jest on nieruchomy. Natomiast prawy służy do obrotu ramienia wysięgnika. Mamy również nakładki, które służą do obsługi jazdy koparki również za pomocą nóg po wcześniejszym uruchomieniu prądu w koparce. Za pomocą wyłącznika pod boczną maską możemy uruchomić wyświetlacz.
Aby uruchomić silnik należy przytrzymać przycisk start do momentu uruchomienia silnika i wówczas powinniśmy zwolnić przycisk należy pamiętać aby uruchamiać silnik po podniesieniu tej czerwonej dźwigni
W tym celu powinniśmy przytrzymać na sekundę przycisk start - w tym momencie uruchomi nam się wyświetlacz. Domyślne hasło to cztery zera. W tym momencie widzimy między innymi datę godzinę, motogodzin, stan poziomu paliwa, temperatura płynu chodzącego.
Na dole mamy dostępne takie funkcje jak radio. Jest tutaj możliwość również podłączenia urządzeń po Bluetooth po USB oraz po złączu AUX. Mamy dostępny panel klimatronic stopnie możemy wyświetlać zarówno w stopniach Celsjusza, możemy ustawiać temperaturę wewnątrz kabiny, moc nawiewu.
W tym miejscu uruchamiamy nawiew. Możemy również uruchomić klimatyzację, możemy przełączyć tryb między żółwiem a zającem oraz ustawić tryb powrotu do prędkości biegu jałowego. Po wejściu do menu głównego znajdują się tutaj informacje o maszynie.
Podstawowe informacje takie jak napięcie akumulatora, poziom paliwa czy prędkość obrotowa silnika również jest pokazane jego obciążenie. Warto również zaznaczyć że nie wszystkie opcje dostępne są dla klienta niektóre są zabezpieczone hasłem. Dostęp do tych funkcji ma jedynie serwis autoryzowany. Następnie możem przejść do ustawiania trybu który odpowiada właśnie za tą ikonę. Możemy ustawić w skali od 0 do10 jaka będzie maksymalna prędkość obrotowa silnika oraz jaki będzie maksymalny moment obrotowy. Możemy również uruchomić funkcję z tego poziomu. Możemy również ustawić opóźnienie w momencie kiedy byśmy wyszli z maszyny zostawili jakieś urządzenia włączone. Możemy automatycznie ustawić opóźnienie wyłączenia wszystkich funkcji. Możemy ustawić jasność wyświetlacza, język, zegar oraz inne ustawienia. Możemy również wrócić do ustawień fabrycznych. Mamy zakładkę dotyczącą przeglądów okresowych. Możemy wejść w tryb telefonu.
Wewnątrz kabiny mamy do dyspozycji wyświetlacz który obsługuje większość funkcji, które się w tej maszynie znajdują
Nagrzewanie silnika przed pierwszym uruchomieniem odbywa się automatycznie. Także powinniśmy włączyć zapłon odczekać parę sekund aby silnik się nagrzał w tym momencie również pompka paliwa się uruchamia. Aby uruchomić silnik należy przytrzymać przycisk start do momentu uruchomienia silnika i wówczas powinniśmy zwolnić przycisk należy pamiętać aby uruchamiać silnik po podniesieniu tej czerwonej dźwigni. Kiedy byłaby ona opuszczona niemożliwe jest uruchomienie silnika.
Po uruchomieniu silnika gdybyśmy chcieli używać maszyny musimy opuścić dźwignię dopiero wówczas układ hydrauliczny zostaje odblokowany. Po lewej stronie ,mamy również dostęp do przycisku światła ostrzegawczego poniżej mamy również dostęp do złącza aux oraz gniazda zapalniczki.
W momencie kiedy przez kilka sekund nie używamy żadnej funkcji hydraulicznej prędkość obrotowa silnika maleje do prędkości biegu jałowego. Do obsługi układu hydraulicznego służą te
dwa joysticki lewy i prawy. Na obydwóch zamontowane są przyciski kołyskowe, którymi obsługujemy szybkozłącza zamontowane na wysięgniku.
Wnętrze koparki Lovol FR 36 jest przestronne i ergonomiczne
przeglądy serwisowe i jeszcze trochę o obsłudze
Jeżeli chodzi o obsługę również powinniśmy zwrócić uwagę na napięcie gąsienic. Po podniesieniu gąsienic w powietrze powinniśmy skontrolować luz w dolnej części. Nie powinien on przekraczać półtora do dwóch cm. W momencie kiedy napięcie gąsienic jest nieprawidłowe powinniśmy zdemontować klapę oraz napiąć gąsienice wcześniej luzując nakrętkę kontrującą. Znajduje się tam smarowniczka którą powinniśmy nabić odpowiednie ciśnienie i tym samym napiąć gąsienice. Aby skontrolować poziom oleju hydraulicznego powinniśmy ustawić wysięgnik w tej pozycji maksymalnie wyciągnąć siłowniki oraz przechylić łyżkę Hydra. .
Powinniśmy także pamiętać o przeglądach okresowych, co jest szczególnie ważne po zakupie nowej koparki. Ponieważ aby zachować okres gwarancji należy przeglądy okresowe wykonywać zgodnie z założeniami producenta . Pierwszy przegląd okresowy powinniśmy wykonać po 50 motogodzinach wówczas przegląd ogranicza się do wymiany oleju silnikowego. filtra oleju silnikowego oraz oleju w silnikach napędu. Następny przegląd powinien odbyć się po 250, 500, 750, po 1000 motogodzin. Wówczas te przeglądy posiadają szerszy zakres. Wymieniane są również filtry paliwa, filtry powietrza w zależności od potrzeby filtry hydrauliczne oraz po 1000 motogodzin wymieniany jest olej hydrauliczny.
Film na którym szczegółowo oamwiamy budowe i istrukcję obsługi koparki Lovol FR 36 możecie zobaczyć poniżej: