Mokra wiosna
Wilgotna wiosna tego roku przysporzyła wielu rolnikom trudności z wjazdem na pole i wykonaniem pierwszych prac, w tym nawożenia mineralnego oraz oprysków.
Kazik Kaszebe narobił kolein na polu
Koleiny na polu
Koleiny na polach są obecnie powszechnym zjawiskiem. Eksperci agronomii podkreślają, że rolnicy powinni jak najszybciej rozpocząć nawożenie roślin startową dawką nawozu, zgodnie z zasadą, że to azot powinien być dostępny dla roślin, a nie odwrotnie. Jednak co zrobić, gdy wjazd na pole jest praktycznie niemożliwy lub tak trudny, że prowadzi do powstawania głębokich kolein?
Metody walki z błotem
Istnieje kilka metod poprawy trakcji ciągnika, w tym użycie podwójnych kół. Jednak z praktycznego punktu widzenia niewielu rolników decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ podwójne koła wystają poza wyznaczone ścieżki technologiczne i mogą uszkadzać rośliny. Mimo to niektórzy rolnicy stosują je, szczególnie gdy pole jest zamarznięte po nocnych przymrozkach, co ma swoje zalety.
Kazik Kaszebe przejechał ciągnikiem Arbos bez większych problemów
Ciśnienie w oponach
Skuteczną metodą jest obniżenie ciśnienia w oponach do minimalnego poziomu zalecanego dla danego rodzaju ogumienia. Należy jednak pamiętać o uwzględnieniu wagi dodatkowego ładunku, takiego jak nawozy czy opryskiwacz zawieszony na ciągniku.
Nierówne pole
Pomijając powyższe kwestie, warto zastanowić się, jaki wpływ będą miały powstałe koleiny na przyszłe prace polowe. Nierówna powierzchnia pola powoduje znaczące obciążenie konstrukcji maszyn, zwłaszcza belek opryskiwaczy. Chociaż większość nowoczesnych maszyn jest wyposażona w amortyzację podwozia i systemy stabilizacji belki, nie są one w pełni doskonałe i działają tylko w określonych warunkach. Aby uniknąć uszkodzeń belki opryskiwacza i utrzymać jakość zabiegów, konieczne będzie znaczne zmniejszenie prędkości pracy.
Arbos 5130 z rozsiewaczem Gaspardo Primo
Zbiór ziarna i słomy w koleinach
Rozważając dalsze etapy, należy wspomnieć o zbiorach kombajnem. Koleiny na polu, często ukryte w gęstej roślinności, stanowią poważne utrapienie dla operatorów kombajnów. Narażają one na uszkodzenia elementy zespołu żniwnego, takie jak podnośniki łanu, kosa i rozdzielacze łanu, a także powodują ogromne obciążenia układu jezdnego i ramy maszyny. Trzeba pamiętać, że duży kombajn z pełnym zbiornikiem ziarna może ważyć ponad 30 ton.