Warunki pomiaru
Dziś przygotowaliśmy nasz test uciągu z wykorzystaniem belki holowniczej, którą zamocowaliśmy na dolnym zaczepie, równolegle do podłoża.
Robimy to przede wszystkim dla bezpieczeństwa, bo jak wiecie, przy mocowaniu na górnym zaczepie ciągniki mają tendencję do unoszenia przodu. Dla testu ustawiliśmy ciśnienie w oponach na 1,6 BAR dla ciągników na oponach radialnych i 1,1 BAR dla tych na oponach diagonalnych
Opony diagonalne mają trochę mniejszą powierzchnię styku z podłożem, zwłaszcza gdy są mocno napompowane.
Dlatego obniżenie ciśnienia poprawia ich przyczepność i pozwala na bardziej wyrównane porównanie z oponami radialnymi.
Dla testu ustawiliśmy ciśnienie w oponach na 1,6 BAR dla ciągników na oponach radialnych i 1,1 BAR dla tych na oponach diagonalnych
Dla jeszcze większej precyzji usuniemy wszelkie zanieczyszczenia ze stanowiska pomiarowego.
Dzięki temu każda maszyna będzie testowana w identycznych warunkach.
W tym celu używamy szczotki drucianej i miotły, aby dokładnie usunąć resztki gumy.
Jeśli jesteście ciekawi, jakiego manometru używamy do pomiaru ciśnienia powietrza w kołach, możecie go znaleźć w naszym sklepie internetowym. Ustawimy obroty silnika na około 1800 na minutę
W wykonanych testach sprawdzimy :
- masę ciągnika,
- promień skrętu
- prędkość maksymalną.
Dla ciągnika Ursus 4512 przeprowadzimy testy jego masy, promienia skrętu i udźwig tylnego Tuza
Dane testowanego ciągnika
Jeśli chodzi o ogumienie, na przód mamy opony diagonalne 7,50 - 16 marki Mitas, stan oceniamy na 60%.
Na tył również mamy opony diagonalne, 16,6 - 36, tej samej marki i w takim samym stanie.
Szerokość ciągnika na oponach tylnych po zewnętrznej wynosi 184 cm, co jest ważne na przykład dla sadowników.
Szerokość mierzona od środków opon tylnych to 151 cm, co jest istotne przy pracach w międzyrzędziach, takich jak opryski czy rozsiewanie.
Prześwit ciągnika w najniższym punkcie wynosi 29 cm, a jego całkowita wysokość to 250 cm, z tłumikiem 258,5 cm.
Rozstaw osi, mierzony od ich środków, to 221 cm.
Wyniki przeprowadzonych testów przedstawiliśmy na filmie na naszym kanale YouTube
pomiary
test siły uciągu w trybie 2x4 na dolnym zaczepie
W Ursusie 4512 załączyliśmy pierwszy bieg, co daje nam prędkość około 2 km/h przy 1800 obrotach na minutę, mierzoną za pomocą GPS.
Podczas pierwszych dwóch pełnych obrotów kół średni wynik wyniósł = 1,65 tony.
Czas na kolejny test
udźwig tylnego tuza
Tylny TUZ jest kluczowy dla każdego ciągnika, bo to na nim zawiesza się najważniejsze narzędzia.
Ciągniki z TUZ-em pracują głównie z maszynami uprawowymi, takimi jak Mandam, pługami jak Gregoire Besson, a także z maszynami pielęgnacyjnymi, jak pielniki Carre, czy siewnikami Sola.
Jaką siłę udźwigu ma Ursus?
Tylny TUZ w ciągniku URSUS 4512, według wskazań dynamometru, udźwignie =1,7 tony!
pomiar masy
Czas sprawdzić, ile waży dzisiejszy bohater testów, Ursus, z pełnym zestawem płynów i obciążników.
Do pomiaru użyjemy nowej wagi od zaprzyjaźnionej firmy Eko-Góra z miejscowości Góra koło Tarnowa Podgórnego.
Naszym terminalem wagowym jest wysokiej jakości miernik Rinstrum R420, który obsługuje obciążenia do 60 ton, z dokładnością co 20 kg.
No to czas, aby Ursus wjechał na wagę!
Waga na wyświetlaczu pokazała 3040 kg. Solidna konstrukcja!
Promień skrętu
Zastanawiacie się, jaki promień skrętu ma Ursus? Zaraz to sprawdzimy!
Dawid wjedzie na nasz plac i wykonując pełne koło na maksymalnym skręcie, zmierzy jego średnicę.
Dla wszystkich naszych pomiarów promienia skrętu, testowane ciągniki mają wyłączony napęd 4x4.
Dzięki temu możemy rzetelnie porównać wyniki z innymi ciągnikami, które na przykład nie mają przedniego napędu.
Średnica koła, jakie zrobił Ursus, to 9,30 m, co daje promień skrętu 4,65 m. Świetny wynik!
Umieśćmy ten wynik na liście promienia skrętu testowanych do tej pory ciągników.
Test prędkości
Ciągniki rolnicze stają się coraz szybsze, a dla rolników liczy się każda minuta, którą mogą zaoszczędzić podczas przemieszczania się między polami.
Sprawdźmy więc, jaką prędkość osiągnie nasz Ursus 4512 na drodze w Tarnowie Podgórnym, gdzie znajduje się nasza główna siedziba.
Mamy tutaj idealny odcinek asfaltu, na którym możemy przetestować jego maksymalną prędkość.
Do pomiaru prędkości używam aplikacji Speedometer producenta Tim O’s Studios na IOS/androidzie.
Aplikacja pokazała 25 km/h. Ciągnik jechał pod lekką górkę, tak jak w każdym poprzednim teście.
Jeżeli chcecie zobaczyć film, na którym zrobiliśmy także test przeciągania liny - pomiędzy testowanym Urususem 4512, a Arbosem 3055 - który ma 55 KM, a jego masa wynosi 3260 kg.
Kliknijcie w film poniżej: