Współpraca polskiej firmy z chińską
Polski elektryczny samochód dostawczy z chińską kabiną FOTON. Źródło: Auto Świat.
E-Van z Polski
Na poniżej omówionym przykładzie, będziecie mogli zobaczyć rzeczywistą współpracę firmy polskiej z chińską w produkcji, która odbywa się na naszym rynku.
Pod koniec 2023 roku rozstrzygnięto konkurs "e-van" na dostawcze auto elektryczne, produkowane na rynku polskim. W tym konkursie dokładnie chodziło o przygotowanie do produkcji uniwersalnego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym (o zasięgu 250 km) lub wodorowym (o zasięgu 400 km). Podmioty miały zaprojektować dostawczaki o dmc do 3,5 t i ładowności 1 t. Ostatecznie zrezygnowano z wodoru ze względu na utrudnioną realizację takiego projektu.
Wyświetlacz w chińskiej kabinie, polskiego e-vana. Żródło: Auto Świat.
zwycięzcy konkursu
Wygrały dwie rodzime firmy. Jedną z nich jest znany z produkcji specjalistycznych zabudów, a także tworzonych dla polskiego wojska pojazdów Honker MAX i AH.2044 oraz zmodyfikowanych ciężarówek Star 266M2 - starachowicki Autobox Innovations.
Autobox stworzył dostawczaka o zasięgu 325 km , przy pełnym obciążeniu. W bazowej specyfikacji e-Van ma napędzane koła przednie i niezależne zawieszenie z drążkami skrętnymi, które można regulować na etapie produkcji, dostosowując sztywność i wysokość układu. Dzięki temu polskiego dostawczaka da się łatwo przygotować do eksploatacji na nieutwardzonych czy po prostu gorszych drogach.
Akumulator do tego pojazdu o poj. 120 kWh opracowała polska firma Ennovation Technology, która działa już na rynku elektromobilności (tworzy m.in. stacje ładowania o mocy do 480 kW).
Auto będzie rozpędzało się do prędkości 90 km/h, a szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o maksymalnej mocy 150 kW trwa godzinę (20-100 proc.), a z akumulatora dostawczaka będzie można awaryjnie ładować urządzenia lub inne samochody (funkcja V2L).
Pomimo że firma Autobox pochodzi ze Starachowic, to jej elektryczny dostawczak będzie produkowany w Makowie Mazowieckim. Już od 2021 r. spółka montuje tam przypływające w częściach z Chin auta dostawcze firmy Foton.
W połowie 2024 roku będzie już gotowa homologacja na e-vany firmy i wtedy też rozpocznie się małoseryjna produkcja - polskiego elektrycznego dostawczaka. Seryjna produkcja około 1,5 tys. szt. rocznie rozpocznie się na początku 2025 roku.
Kabina z Chińskiej firmy Foton
Chińskie elektryczne auta dostawcze z firmy Foton - źródło: Auto Świat.
Z ciekawych rzeczy - kabinę do e-vana produkować i dostarczać do montażu w Polsce będzie także chińska firma Foton.
Założona 28 sierpnia 1996 roku firma Foton Motor ma siedzibę w Pekinie w Chinach - posiada szeroki zakres działalności obejmujący pełną gamę pojazdów użytkowych, w tym średnie i ciężkie ciężarówki, lekkie ciężarówki, mini ciężarówki, samochody dostawcze, pickupy, autobusy i pojazdy maszyn budowlanych. Dzięki temu Foton Motor stał się wiodącym producentem pojazdów użytkowych na świecie.
Nowa technologia energetyczna Foton Motor jest liderem na świecie, zwłaszcza w dziedzinie energii elektrycznej i wodoru.
W marcu 2008 zostało formalnie utworzone wspólne przedsięwzięcie Foton i Cummins, Beijing Foton Cummins Engine Co., Ltd..
Silniki Cummins są używane w dużej ilości maszyn rolniczych i cieszą się dobrą opinią.
Fabryka Fotona i Cumminsa produkująca silniki - źródło: strona www firmy Foton.
Jak widać na tym przykładzie globalizacja i wspólne działanie firm polskich i chińskich to już codzienność. Nie należy bać się technologii z Chin - bo jest ona używana w najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie pojazdach - takich jak e-van i ciągniki Arbos.